Czego nie jedzą weganie?

„Wegetarianizm i w kolejnym stopniu weganizm, to diety, które stają się coraz bardziej popularne we współczesnym świecie. Nauka daje nam pierwsze powody, by sądzić, że zwierzęta posiadają złożone umysły, które tylko co najwyżej w niewielkim stopniu ustępują umysłowi ludzkiemu. W związku z tym, kierowani etyką, ludzie coraz częściej decydują się na stosowanie diety wegańskiej. Pojawia się więc pytanie o to, czego nie jedzą weganie.

Czego nie jedzą weganie?

Weganie, podobnie jak wegetarianie, nie jedzą przede wszystkim mięsa oraz wszystkich tych produktów, których wytworzenie wymaga zabicia zwierzęcia. Do produktów tych zalicza się oczywiście także przetwory mięsne, takie jak kiełbasa, parówki, szynki, pasztety czy podroby. Są w tej kategorii także mniej popularne produkty spożywcze, np. smalec lub żelatyna wieprzowa. Ta druga jest często dodatkowym produktem w wielu innych rodzajach pokarmów i weganie zmuszeni są niejako do dokładnego studiowania etykiet produktów, jeśli chcą utrzymać w pełni wegańską dietę.

Serce na wagę złota

Wegan od wegetarian różni to, że nie jedzą oni także wszystkich innych produktów spożywczych, które są pochodzenia zwierzęcego. To przede wszystkim nabiał, w tym produkty mleczne i jaja. Weganie argumentują, że aby uzyskać te produkty należy wykorzystywać zwierzęta, co jest nieetyczne. Wegetarianie natomiast zadowalają się samym faktem, że zwierzęta nie są zabijane specjalnie po to, by je spożywać. Natomiast używanie mlecznych krów czy kur niosek nie jest dla nich tak bardzo nieetyczne.

Weganie nie jedzą także mniej popularnych produktów pochodzenia zwierzęcego, np. miodu. Miód jest wytwarzany przez pszczoły i nawet te drobne owady są dla wegan na tyle wartościowe, że rezygnują z wykorzystywania ich pracy.

Co jedzą weganie?

Poza tym weganie jedzą wszystkie inne produkty pochodzenia roślinnego i grzyby. Wbrew pozorom jest to całkiem zróżnicowana żywność. Mięso zastępują w diecie wegańskiej głównie produkty sojowe, warzywa strączkowe, ale też orzechy i nasiona, które bogate są w białko i tłuszcz. Warto nadmienić, że dieta wegańska, jeśli tylko jest odpowiednio skomponowana, może zapewnić wszystkie składniki odżywcze i długotrwałe zdrowie.”